Daglig verksamhet

Daglig verksamhet enligt Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)

Syfte, rättigheter och metoder

Daglig verksamhet är en insats enligt LSS. Den ger dig meningsfull sysselsättning om du inte kan arbeta. Här berättar vi vad daglig verksamhet är, vem som har rätt till den och hur du ansöker. Daglig verksamhet är till för dig som har en funktionsnedsättning och inte arbetar eller studerar. Du kan göra meningsfulla aktiviteter på dagarna.

En man i grå tröja och blå keps sitter vid ett bord och formar lera med händerna. Bredvid honom står en färdig lerskulptur av en liten figur. Rummet är ljust med stora fönster i bakgrunden.
A. G. formar lera – kreativitet som ger ro
Färgglada handgjorda keramikföremål i rött, blått, vitt och grönt – koppar, skålar och dekorationer – uppställda på ett bord i verkstaden.
Färg och form – skapad i vår verkstad

Vad är daglig verksamhet enligt LSS (LSS §9.10)?

syfte och mål

Daglig verksamhet LSS

Daglig verksamhet ger dig en meningsfull vardag. Du får sysselsättning, gemenskap och möjlighet att utvecklas. Insatsen anpassas efter vad du vill och kan.

Vad säger lagen?

LSS-lagen daglig verksamhet

Rätten till daglig verksamhet finns i 9 § punkt 10 i LSS-lagen. Det gäller dig i personkrets 1 eller 2.

LSS är en rättighetslag. Det betyder att du har rätt till stödet om du uppfyller kraven.

förarbeten

LSS daglig verksamhet och historik

LSS kom 1994. Lagen ger dig rätt till stöd och service. Den ersatte äldre lagar som inte gav samma skydd.

Daglig verksamhet fanns med redan från början. Syftet var att ge dig en meningsfull vardag utanför hemmet.

vad är skillnaden?

Daglig verksamhet och dagverksamhet

Det finns två lagar som kan ge dig sysselsättning: LSS och SoL. De har olika regler:

Flera personer samlas utomhus kring ett bord och deltar i en gemensam aktivitet en solig dag.

LSS är en rättighetslag. Kommunen måste ge dig stödet om du uppfyller kraven. Gäller personkrets 1 och 2.

En person sitter vid ett bord och målar ett litet rött föremål. På bordet syns en lila tallrik, penslar och ett litet staffli med en duk.

SoL är en ramlag. Kommunen bedömer ditt behov. Kan gälla fler grupper.

Närbild på händer som arbetar med smyckestillverkning. En person använder en tång för att forma en liten ring vid en arbetsbänk med verktyg.

LSS ger dig goda levnadsvillkor. SoL ger dig skälig levnadsnivå.

En person syr eller broderar på en liten broderbåge. Färgglada garner och trådar ligger på bordet bredvid.

Om du har rätt till LSS ska du få stödet enligt LSS, inte SoL.

lättläst – vad är skillnaden?

Daglig verksamhet och dagverksamhet

Det finns två slags daglig sysselsättning: daglig verksamhet enligt LSS och dagverksamhet enligt SoL. De har olika regler, och vilken lag som gäller beror på vilken funktionsnedsättning du har. Här förklarar vi skillnaderna på ett enkelt sätt.

Två lagar – två olika stöd

Det finns två lagar som kan ge dig sysselsättning på dagarna.
De heter LSS och SoL.

LSS betyder lagen om stöd och service
till vissa funktionshindrade.

SoL betyder Socialtjänstlagen.

Båda lagarna kan ge dig en plats
på en daglig sysselsättning.

Men reglerna är olika.

Daglig verksamhet enligt LSS

Daglig verksamhet enligt LSS är till för dig
som har en utvecklingsstörning, autism
eller en hjärnskada som du fick som vuxen.

LSS är en rättighetslag.

Det betyder att kommunen måste ge dig stödet
om du uppfyller kraven.

Stödet ska vara gott och ge dig en god service.

Dagverksamhet enligt SoL

Om du inte har rätt till stöd enligt LSS
kan du söka dagverksamhet enligt SoL istället.

SoL är en ramlag.

Det betyder att kommunen gör en bedömning
av vad just du behöver.

Dagverksamhet enligt SoL kan ges till fler grupper,
till exempel äldre
eller personer med andra funktionsnedsättningar.

Stödet ska vara på en skälig nivå
och ha god kvalitet.

Vad är skillnaderna?

  • LSS är en rättighetslag – kommunen måste ge dig stödet om du uppfyller kraven.
  • SoL är en ramlag – kommunen gör en bedömning av ditt behov.
  • LSS gäller för personer med utvecklingsstörning, autism eller hjärnskada.
  • SoL kan gälla för fler grupper, till exempel äldre.
  • Om du har rätt till LSS ska du få stödet enligt LSS, inte enligt SoL.

Vilken lag gäller för dig?

Om du uppfyller kraven för LSS
ska du få daglig verksamhet enligt LSS.

Då ska kommunen inte ge dig stöd enligt SoL istället.

Om du inte uppfyller kraven för LSS
men ändå behöver sysselsättning
kan du söka dagverksamhet enligt SoL.

Du kan alltid fråga din kommun
om vilken lag som gäller för dig.

LSS personkrets (LSS 1§)

Vem har rätt till daglig verksamhet?

Personkrets 1

(1 § punkt 1)

Du har intellektuell funktionsnedsättning, autism eller liknande.

Personkrets 2

(1 § punkt 2)

Du har fått en hjärnskada som vuxen som ger bestående funktionshinder.

Personkrets 3

(1 § punkt 3)

Du har andra varaktiga funktionshinder som inte beror på åldrande. Obs: personkrets 3 ger inte rätt till daglig verksamhet.

Det är LSS-handläggaren i kommunen som bedömer om du tillhör en personkrets.

Daglig verksamhet gäller bara personkrets 1 och 2

Daglig verksamhet enligt LSS gäller bara för personkrets 1 och 2. Personkrets 3 har inte rätt till daglig verksamhet.

Om du tillhör personkrets 3 kan du istället söka dagverksamhet enligt SoL.

Ålder och daglig verksamhet

Daglig verksamhet är till för vuxna. Det gäller dig som är i arbetsför ålder, vanligtvis 18–65 år. Du ska:

  • Tillhöra personkrets 1 eller 2.
  • Vara i arbetsför ålder, oftast 18–65 år.
  • Inte ha ett arbete.
  • Inte studera.

Barn och unga under 18 år har rätt till anpassad skola och fritid istället.

ansökan

Rätt till daglig verksamhet

Du ansöker hos kommunens LSS-handläggare. Du eller din gode man kan göra ansökan.

Hur kan daglig verksamhet utformas?

Daglig verksamhet anpassas efter dig. Det finns många olika aktiviteter, till exempel:

  • Hantverk, slöjd och skapande.
  • Trädgårdsarbete och natur.
  • Matlagning och bakning.
  • Musik, drama och bild.
  • Datorarbete och enklare administration.
  • Praktik hos arbetsgivare.
  • Fysisk träning och rörelse.
  • Sinnesträning och upplevelser.

Du ska trivas, utvecklas och få vara delaktig.

Verksamheter med olika inriktning

Många verksamheter har en speciell inriktning, till exempel:

  • Träning och rörelse: fokus på kropp och välmående.
  • Natur och djur: trädgård, skog och djurskötsel.
  • Skapande: keramik, måleri, textil, musik och teater.
samband och skillnader

Boende och daglig verksamhet

Du kan ha både LSS-boende och daglig verksamhet. De är två olika insatser:

  • Boende med stöd: du bor i en servicebostad eller gruppbostad med personal.
  • Daglig verksamhet: sysselsättning på dagarna, oftast utanför boendet.

Många har båda insatserna. De passar bra ihop.

möjligheter och tillstånd

Privat daglig verksamhet

Kommunen kan anlita privata utförare för daglig verksamhet.

Privata utförare måste:

  • Ha tillstånd från IVO.
  • Uppfylla LSS kvalitetskrav.
  • Ha personal med rätt utbildning.
  • Ha rutiner för att säkra kvaliteten.

Omvida har tillstånd från IVO och arbetar med beprövade metoder.

Ersättning och ekonomi i daglig verksamhet

ersättning

Daglig verksamhet

Daglig verksamhet är gratis för dig. Kommunen betalar. Du betalar ingen avgift.

vad är det?

Habiliteringsersättning

Många kommuner ger dig pengar för att du deltar i daglig verksamhet. Det kallas habiliteringsersättning.

  • Pengarna varierar mellan kommuner – ofta 5 till 70 kronor per dag.
  • Det är inte en lön utan en ersättning för att du deltar.
  • Pengarna påverkar oftast inte dina andra ersättningar.
  • Kommunen bestämmer hur mycket du får.

Syftet med habiliteringsersättning är att uppmuntra dig att delta.

vad gäller?

Lön

Du är inte anställd. Därför får du ingen lön. Du deltar i en insats, inte ett jobb.

Undantag: Om du gör arbetsträning hos en arbetsgivare kan du ibland få ersättning.

Ersättningar

Andra ersättningar du kan få

Utöver habiliteringsersättning kan du ha rätt till:

  • Sjukersättning: om du inte kan arbeta på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning.
  • Aktivitetsersättning: om du är under 30 år och inte kan arbeta.
  • Bostadsbidrag eller bostadstillägg.

Vissa kommuner har också ett kommunalt bostadstillägg. Det kan du få om din hyra är hög och du inte har pengar kvar att leva på. Det beror på din inkomst, din hyra och dina tillgångar.

Aktivitetsersättning

Aktivitetsersättning ges av Försäkringskassan till dig mellan 19 och 29 år som inte kan arbeta.

En ateljé fylld med möjligheter – här föds konsten
Regelverket

Planen regleras av Socialstyrelsens regler.

Ett färgglatt abstrakt konstverk i collage-stil som föreställer en gitarr, uppbyggt av papper, kartong och textil i starka färger mot en orange bakgrund.
Handgjort av R. S. – kreativitet i flera dimensioner

Planering och dokumentation

vad ska ingå?

Genomförandeplan

Alla som får daglig verksamhet ska ha en genomförandeplan. Planen beskriver vad du ska göra och hur stödet ska se ut. Planen ska:

Utgå från dina behov, önskemål och mål
Beskriva vad du ska göra och hur
Ange hur personalen ska stödja dig
Följas upp minst en gång per år.
exempel

Genomförandeplan

En genomförandeplan kan innehålla:

Dina personuppgifter och beslut
Dina mål – kort- och långsiktiga
Dina önskemål och intressen
Hur personalen ska stödja dig
Hur du kommunicerar – tal, bilder, tecken
Vem som var med när planen skrevs
Vem som antecknade
Datum för nästa uppföljning
Vem som kallar till nästa möte

Så arbetar Omvida

Omvidas personal gör planen tillsammans med dig och dina närstående.

En abstrakt målning i lila, blått och guld med runda, mandalaliknande former i gyllene toner mot en livfull bakgrund.
M. L. – drömmande färger i guld och lila.
Krav på dokumentation

Tid för dokumentation

Personalen ska skriva ner vad som händer. Anteckningarna ska vara:

Korrekta och sakliga
Skrivna i nära anslutning till det som hände
Tillgängliga för den personal som behöver dem
Skyddade enligt GDPR och sekretesslagen
En person i rutig skjorta håller upp två små handritade teckningar som visar färgglada figurer.Ett ljust rum med högt i tak, vita väggar prydda med färgglada konstverk, ett bord, en grå soffa, gröna växter och en bukett blommor – en trivsam gemensamhetsyta.
Våra väggar berättar historier – genom konst
Arbetssätt

Metoder inom daglig verksamhet

Vi anpassar metoderna efter dina behov och mål. Här berättar vi om några av våra arbetssätt

KASAM – känsla av sammanhang

KASAM betyder att du ska känna att livet är begripligt, hanterbart och meningsfullt.

  • Begriplighet: du förstår vad som händer runt dig
  • Hanterbarhet: du har resurser att klara det som händer
  • Meningsfullhet: du tycker det är värt att engagera dig

Vi skapar tydliga rutiner, ger dig ansvar och bygger vardagen så att den känns meningsfull

Metoder för dig med autism

Om du har autism använder vi metoder som är särskilt anpassade:

  • Tydliggörande pedagogik: bilder, scheman och förutsägbara rutiner
  • Sociala berättelser: korta berättelser som förklarar hur man gör i olika situationer
  • AKK: bildkort, tecken och digitala hjälpmedel för kommunikation
  • Anpassad miljö: vi anpassar ljus, ljud och rum efter dig

Omvidas personal har utbildning i metoder för autism.

Tydliggörande pedagogik

Tydliggörande pedagogik gör vardagen tydlig och förutsägbar:

  • Visuellt schema: bilder som visar vad som ska hända.
  • Tydlig miljö: rum och platser har tydliga funktioner.
  • Tydliga uppgifter: du ser vad du ska göra och när du är klar.
  • Anpassad kommunikation: vi anpassar hur vi pratar med dig.

Lågaffektivt bemötande

Lågaffektivt bemötande betyder att vi är lugna – även när det är svårt:

  • Vi höjer inte rösten och trappar inte upp situationer.
  • Vi anpassar krav efter hur du mår just nu.
  • Tydliga rutiner minskar stress.
  • Vi löser problem efteråt, inte i stunden. Lågaffektivt bemötande är grunden i allt Omvida gör.

Motivation och delaktighet

Du ska vara med och bestämma om din dag. Det ger bättre resultat:

  • Du sätter dina egna mål.
  • Du väljer aktiviteter utifrån dina intressen.
  • Vi uppmuntrar och bekräftar dina framsteg.
  • Vi samarbetar med dina närstående och gode man.
en överblick

Fler metoder vi använder

Vi använder också:

  • Motiverande samtal: vi hjälper dig att hitta din egen motivation.
  • Natur och djur: trädgård, skog och djurskötsel gör gott.
  • Musik och skapande: stärker kommunikation och gemenskap.
  • Livsberättelser: vi arbetar med minnen för trygghet och identitet.

Information från myndigheter

kunskapsstöd och riktlinjer

Socialstyrelsen

Socialstyrelsen är den myndighet som ansvarar för regler och kunskap inom LSS.

  • Regler om hur handläggning och dokumentation ska göras.
  • Krav på kvalitet i LSS-verksamhet.
  • Kunskap om autism, intellektuell funktionsnedsättning och metoder.
  • Rapporter om daglig verksamhet i Sverige.

Läs mer på socialstyrelsen.se.

roll och ansvar

LSS handläggare

LSS-handläggaren i kommunen ansvarar för:

  • Ta emot din ansökan.
  • Bedöma om du tillhör en personkrets.
  • Fatta beslut om insatsen.
  • Följa upp att stödet fungerar.
  • Samverka med utförare och andra aktörer.

Handläggaren ska dokumentera sin utredning och sina beslut.

Vem ansvarar?

Resor till och från daglig verksamhet

Kommunen ansvarar för dina resor till och från daglig verksamhet. Om du inte kan ta dig dit själv ordnar kommunen transport.

Röster från vardagen

Framgångsberättelse

Bakom varje insats finns en människa med en egen berättelse. Här delar vi exempel på hur rätt stöd, i rätt miljö, kan göra verklig skillnad i vardagen. Varje framgångsberättelse speglar vårt arbetssätt – att alltid utgå från individens behov, styrkor och mål.

Jag känner mig hemma för första gången
Marcus, 28 år
Personkrets: 1  / Servicebostad enligt LSS §9.9

Marcus har autism och en lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Efter flera år i ett boende där han inte trivdes, flyttade han till Omvidas servicebostad i Södertälje hösten 2024.

Redan första veckan märkte personalen att Marcus hade ett stort intresse för matlagning — något som aldrig uppmuntrats i hans tidigare boende. Tillsammans med sin kontaktperson skapade de en genomförandeplan där matlagning blev en central del av vardagen.

Idag lagar Marcus middag två gånger i veckan för sig själv och ibland även för grannarna i de gemensamma utrymmena. Han har också börjat delta i daglig verksamhet med inriktning mot storkök, där han trivs och utvecklas.

"Personalen på Omvida lyssnade på vad jag ville, inte bara på vad jag behövde hjälp med," säger Marcus. "Det är stor skillnad."

Hans mamma, Ingrid, beskriver förändringen som enorm: "Han ringer mig för att berätta vad han lagat — inte för att han är ledsen. Det har jag aldrig upplevt förut."

Röster från vardagen

Framgångsberättelse

Bakom varje insats finns en människa med en egen berättelse. Här delar vi exempel på hur rätt stöd, i rätt miljö, kan göra verklig skillnad i vardagen. Varje framgångsberättelse speglar vårt arbetssätt – att alltid utgå från individens behov, styrkor och mål.

Jag känner mig hemma för första gången

Here are many variations of passages of Lorem Ipsum available, but the majority have suffered alteration in some form, by injected humour, or randomised words which don't look even slightly believable.

M. S., 28 år
Personkrets: 1  / Servicebostad enligt LSS §9.9
Jag känner mig hemma för första gången

Here are many variations of passages of Lorem Ipsum available, but the majority have suffered alteration in some form, by injected humour, or randomised words which don't look even slightly believable.

M. S., 28 år
Personkrets: 1  / Servicebostad enligt LSS §9.9
Jag känner mig hemma för första gången

Here are many variations of passages of Lorem Ipsum available, but the majority have suffered alteration in some form, by injected humour, or randomised words which don't look even slightly believable.

M. S., 28 år
Personkrets: 1  / Servicebostad enligt LSS §9.9
Jag känner mig hemma för första gången

Here are many variations of passages of Lorem Ipsum available, but the majority have suffered alteration in some form, by injected humour, or randomised words which don't look even slightly believable.

M. S., 28 år
Personkrets: 1  / Servicebostad enligt LSS §9.9
Testimonial Up Arrow
Testimonial Down Arrow

Vanliga frågor

Om du har fler frågor kring Daglig Verksamhet är du välkommen att kontakta oss via knappen nedan.

Kontakta oss
Hur får jag plats på ett boende eller daglig verksamhet?
Pil för att öppna FAQ
Vilket stöd ger Omvida?
Pil för att öppna FAQ

Mer om Daglig Verksamhet

Omvida erbjuder LSS-boende och daglig verksamhet för dig med utvecklingsstörning, autism eller liknande tillstånd.

Vi finns på Disas väg 2A och 2B i Kallfors. Vi har ateljéer och utrymmen för utställningar. Hos oss skapar du med händerna och utvecklas i din egen takt.

Vi vill hjälpa dig att komma närmare ett arbete. Vi utgår från just dig – dina förutsättningar, drömmar och önskemål. Hos Omvida får du en meningsfull vardag och gemenskap.