Vad är en gruppbostad?
En gruppbostad är ett boende med gemensamma utrymmen och personal dygnet runt. Du har din egen lägenhet. Stödet anpassas efter dina behov. Boendet kombinerar självständighet med gemenskap och trygghet.
LSS är en lag som ger dig rätt till stöd om du har en funktionsnedsättning. Den här texten berättar vad lagen betyder, vem den gäller för och vilket stöd du kan få. Hos Omvida erbjuder vi boenden och insatser enligt LSS.

I Omvidas servicebostäder ger vi stöd till vuxna.Du kan bo hos oss om du har en intellektuell funktionsnedsättning, autism eller autismliknande tillstånd.Målet är att du ska leva ett så självständigt liv som möjligt. Vi ger dig stöd och vägledning i vardagen.Vi anpassar stödet efter just dig och dina förmågor.
Vuxna med funktionsnedsättningar
Har autism eller autismliknande tillstånd
Har samsjuklighet
Behöver individanpassat stöd
Vill leva ett mer självförsörjande liv

Vi lär oss vad du behöver.Det gör vi under två till tre månader.Vi tittar, pratar med dig, dina anhöriga och din förvaltare.
Vi skriver en genomförandeplan tillsammans med dig. Du är med och bestämmer vad som ska stå i den.
Vi gör en riskbedömning. Vi följer upp och skriver en individuell vårdplan för dig.
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
LSS är en förkortning för Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Lagen kom 1994. Den ger dig rätt till stöd om du har en stor funktionsnedsättning. LSS kompletterar andra lagar, som Socialtjänstlagen.
Syftet med LSS
Syftet med LSS är att du ska kunna delta i samhället på samma villkor som alla andra. Lagen ska se till att du får det stöd du behöver för att leva ett självständigt och värdigt liv.
LSS bygger på flera grundläggande principer:
Vilka omfattas av LSS?
LSS gäller inte alla. Du måste tillhöra en av tre grupper. Grupperna kallas personkretsar.
Rättigheter och skyldigheter enligt LSS
Om du tillhör en personkrets har du rätt att ansöka om tio olika insatser. Kommunen är skyldig att erbjuda dessa insatser. Stödet ska anpassas efter dina behov och önskemål. Målet är goda levnadsvillkor.
Vad innebär Personkrets inom LSS?
Personkrets betyder en grupp av personer som har rätt till insatser enligt LSS. Du måste tillhöra en personkrets för att kunna få stöd. Personkretsarna beskrivs i 1 § LSS och delas in i tre grupper.
Vilka personer omfattas av LSS Personkrets?
LSS-lagen omfattar tre personkretsar:
Funktionsnedsättningen måste vara varaktig. Den måste orsaka stora svårigheter i vardagen och ge ett stort behov av stöd.
Bedömning av Personkrets inom LSS
En handläggare på kommunen bedömer om du tillhör en personkrets. För personkrets 1 och 2 räcker en diagnos. För personkrets 3 bedöms hur din vardag påverkas.
Vid bedömningen tar man hänsyn till:
Hur ansöker man om LSS-stöd som Personkrets?
Du kontaktar din kommuns LSS-handläggare. Du eller din företrädare, till exempel en god man, gör en ansökan. Beskriv vilka insatser du vill ha och varför du behöver dem.
Kommunen utreder sedan om du har rätt till stödet. De kan begära in intyg från läkare eller psykolog.
Skillnader mellan LSS Personkrets och andra stödformer
LSS skiljer sig från Socialtjänstlagen (SoL) på flera viktiga punkter:
Definition och kriterier
Personkrets 1 gäller dig som har:
Du behöver en diagnos för att tillhöra denna grupp. Diagnosen ställs vanligtvis av en läkare eller psykolog.
Vilka tjänster omfattas av Personkrets 1?
Du kan ansöka om alla tio insatser i LSS. Det inkluderar daglig verksamhet, som bara gäller för personkrets 1 och 2.
Ansökningsprocess för Personkrets 1
Kontakta kommunens LSS-handläggare. Skicka med underlag som visar din diagnos. Kommunen utreder sedan ditt behov.
Exempel på stöd och service
För personer i personkrets 1 kan stöd och service utformas på olika sätt beroende på individuella behov:
Definition och kriterier
Personkrets 2 gäller dig som fått en hjärnskada som vuxen. Skadan har gett ett stort och bestående funktionshinder.
För att tillhöra personkrets 2 krävs att:
Hur hjärnskada påverkar tillhörighet till LSS
En hjärnskada kan påverka minne, koncentration och planering. Funktionshindret måste vara stort nog att påverka din vardag.
Vilka tjänster omfattas av Personkrets 2?
Du kan ansöka om alla tio insatser, inklusive daglig verksamhet. Insatserna anpassas efter dina specifika behov.
Ansökningsprocess för Personkrets 2
Kontakta kommunens LSS-handläggare. Skicka med underlag om din hjärnskada. Kommunen utreder sedan ditt behov.
Exempel på stöd och service
För personer i personkrets 2 kan stöd och service utformas på olika sätt:
Definition och kriterier
Personkrets 3 gäller dig med andra varaktiga funktionshinder som:
Det är inte diagnosen i sig som avgör – utan hur funktionshindret påverkar din vardag.
Hur funktionshinder bedöms enligt LSS
Kommunen bedömer hur funktionshindret påverkar dig. De tittar på:
Alla tre kriterierna måste vara uppfyllda för att personen ska anses tillhöra personkrets 3.
Vilka tjänster omfattas av Personkrets 3?
Du kan ansöka om nio av de tio insatserna. Daglig verksamhet ingår inte – den gäller bara för personkrets 1 och 2.
Ansökningsprocess för Personkrets 3
Kontakta kommunens LSS-handläggare. Skicka med underlag om din funktionsnedsättning. Kommunen bedömer sedan om du tillhör personkretsen.
Exempel på stöd och service
För personer i personkrets 3 kan stöd och service utformas på olika sätt:
LSS har tio insatser. De ska ge dig goda levnadsvillkor och anpassas efter dina behov och önskemål.
Du kan få hjälp av experter som kuratorer, psykologer och arbetsterapeuter. Det kan handla om rådgivning, samtal och information.
Du får hjälp av en person som lär känna dig väl. Hjälpen gäller grundläggande behov som hygien, mat, kläder och kommunikation.
En ledsagare hjälper dig att delta i samhällslivet. Det kan vara besök på kulturella evenemang, fritidsaktiviteter eller sociala sammanhang.
En kontaktperson är en medmänniska som hjälper dig att bryta isolering. Hen kan ge råd i vardagen och hjälpa dig med sociala kontakter.
En avlösare ger din anhörige ledigt. Insatsen ges i ditt hem och kan vara regelbunden eller vid akuta behov.
Du kan bo tillfälligt utanför hemmet – till exempel på ett korttidshem, hos en stödfamilj eller på ett läger. Det ger dig miljöombyte och din anhörige avlösning.
Tillsyn före och efter skoldagen samt under lov. Gäller ungdomar med funktionsnedsättning när föräldrarna arbetar. Insatsen ska ge meningsfull fritid och social träning.
Barn och ungdomar som inte kan bo hemma kan bo i en annan familj eller i en bostad med stöd, till exempel ett elevhem eller en gruppbostad.
Det finns tre former av boende med stöd för vuxna:
Meningsfull sysselsättning för dig i yrkesverksam ålder. Gäller personkrets 1 och 2 som inte arbetar och inte utbildar sig.
Bostad med särskild service är ett anpassat boende för vuxna med funktionsnedsättning. Det finns tre former:

Egna lägenheter med gemensamma utrymmen och personal dygnet runt.

Servicebostad: En egen lägenhet med tillgång till gemensamma utrymmen och personal i närheten.

Annan särskilt anpassad bostad: En bostad utan fast personal men med fysiska anpassningar.
Syftet är att du ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt med det stöd du behöver. Boendet ska ge dig möjlighet att delta i samhället och utvecklas Målet är en trygg och hemlik miljö där du kan:
Ett gruppboende har 3–6 lägenheter med gemensamma utrymmen. Du har en egen lägenhet med badrum och kök. Personal finns dygnet runt. Stödet anpassas efter dina behov och kan omfatta:
Alla tre personkretsar kan ansöka om bostad med särskild service. Du måste ha ett stort behov av stöd som inte kan tillgodoses på annat sätt. Du som bor i bostad med särskild service har rätt till:
Gruppbostäder passar dig med stort tillsyns- och omvårdnadsbehov. Det kan gälla:
Behovet bedöms individuellt.
Kontakta LSS-handläggaren i din kommun. Gör en ansökan. Handläggaren kartlägger dina behov. Under utredningen träffar handläggaren dig och eventuellt dina anhöriga för att kartlägga vad du behöver.
Kommunen beslutar om du har rätt till boendet. Om du beviljas insatsen kan du välja utförare, till exempel Omvida. Kommunen ska så långt som möjligt tillgodose dina önskemål. De tar hänsyn till:
Inför flytten görs en genomförandeplan som beskriver hur stödet ska se ut. Du och dina anhöriga deltar i planeringen. Vid inflyttningen är det viktigt att:
Vardagen utgår från dina behov och önskemål. Fasta rutiner ger trygghet. Personalen ger det stöd du behöver för att leva så självständigt som möjligt. Aktiviteter kan inkludera:
Målet är en hemlik miljö med respekt för din integritet och ditt självbestämmande.
LSS-verksamhet regleras av flera lagar och föreskrifter. De viktigaste är:
Privata utförare som Omvida måste ha tillstånd från IVO.
Varje LSS-verksamhet ska ha en föreståndare med det övergripande ansvaret. Föreståndaren ska ha:
Föreståndaren ansvarar för att verksamheten uppfyller alla krav och att du får bra stöd.
Sedan den 1 januari 2019 gäller skärpta regler. IVO prövar om de som driver verksamheten:
Personer med betydande inflytande i verksamheten, som styrelseledamöter, VD och ägare, omfattas av prövningen.
När IVO ger tillstånd informeras kommunen. Kommunen har rätt att yttra sig innan beslut fattas.
Verksamheten ska anmäla till kommunen när den startar, förändras eller upphör.
Kommunala aktiebolag behöver också tillstånd från IVO. Detsamma gäller privata utförare på kommunal entreprenad.
Kommunen har alltid det yttersta ansvaret och ska se till att verksamheten uppfyller alla krav.
Tillståndsprövningen för att bedriva LSS-verksamhet består av flera steg:
Handläggningstiden kan variera men är ofta flera månader.
Vill du utöka med fler bostäder eller starta på ny adress behövs en ny ansökan. Planera i god tid – handläggningstiden kan vara lång.
Ansök via IVO:s e-tjänst eller blankett. En avgift tas ut beroende på typ av verksamhet och storlek.
Vid byte av föreståndare måste den nya personen godkännas av IVO. Ansökan ska visa personens kompetens och lämplighet.
Varje verksamhet måste ha en godkänd föreståndare. Om en föreståndare ansvarar för flera verksamheter måste IVO godkänna det. Vid kortare frånvaro kan en vikarie utses.
Mindre ändringar kräver bara en anmälan till IVO. Det gäller ändringar som inte påverkar tillståndets omfattning.
Tillfällig nedläggning, byte av lokaler eller tillförordnad föreståndare under kortare tid ska anmälas till IVO i god tid.
Om verksamheten ska upphöra måste det anmälas till IVO senast en månad innan. Planera avvecklingen så att de boende får en trygg övergång.
Omvida erbjuder trygga gruppbostäder och servicebostäder enligt LSS. Vi har erfaren personal och en hemtrevlig miljö.
Vi har gruppbostäder och servicebostäder för dig med funktionsnedsättning. Du har en egen lägenhet. Gemensamma utrymmen ger möjlighet att umgås.
Flera lägenheter samlade kring gemensamma utrymmen. Varje lägenhet har kök, badrum och sovrum. De gemensamma utrymmena är mötesplatser för umgänge och aktiviteter.
Självständiga lägenheter samlade under samma tak. Du klarar din vardag till stor del på egen hand. Personal finns nära och tillgänglig. I vissa lägenheter kan par eller syskon bo tillsammans.


Personal finns dygnet runt. Vi har alltid minst en sovande jour. Stödet planeras i din genomförandeplan. Du är med och bestämmer.
Omvida driver idag två servicebostäder i Södertälje. En ny gruppbostad planeras öppna under 2025. Boendena ligger nära kollektivtrafik, service och natur.
Kontakta kommunens LSS-handläggare för att ansöka om bostad med särskild service. Du kan ange om du önskar gruppbostad eller servicebostad.
Kommunen beslutar om du har rätt till insatsen. Beslutet grundar sig på din funktionsnedsättning och dina behov.
Om du beviljas insatsen kan du välja Omvida som utförare via LOV i de kommuner där det gäller. I övriga fall kan du framföra önskemål om plats hos Omvida.

LSS är en rättighetslag. Den reglerar tio insatser, bland dem bostad med stöd. LSS kompletteras av Socialtjänstlagen och Hälso- och sjukvårdslagen.
Socialstyrelsen bestämmer hur LSS-verksamheter ska fungera. De ger regler om dokumentation, personal och bostäder.